به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست کمیسیون ایمنی راهها در جمع خبرنگاران به تشریح علت و دلایل وقوع تلفات جادهای در کشور پرداخت و اظهار کرد: از سال ۹۵ و ۹۶ به بعد، میزان تصادفات و تلفات جادهای کشور کاهش یافته بود؛ اما از سال ۹۷ به بعد دوباره شاهد رشد تلفات جادهای بودیم، ولی از سال ۹۸ به بعد، با همکاری پلیس و راهداری، رشد تلفات جادهای مجدد متوقف و میزان تصادفات کاهش پیدا کرد.
وی گفت: در سال ۹۹ نیز تلفات جادهای حدود ۲۰ درصد کاهش یافت و به همین میزان نیز، تصادفات جادهای طی این مدت کاهش داشته است.
اسلامی عنوان کرد: ۸۶ درصد از تصادفات جادهای در کشور به دلیل خوابآلودگی و عدم توجه راننده به جلو رخ میدهد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ با آوردن بخشهای فرهنگی و آموزشی و وزارت آموزش به حوزه ایمنی جادهای و مطرح کردن ایمنی راهها در سامانه شاد که با استقبال دانش آموزان روبه رو شد شاهد کاهش تلفات جادهای بودهایم.
وی گفت: همزمان با اقدامات فرهنگی، مجموعهای از اقدامات فنی را انجام دادیم که شامل رفع ۲۵۱ نقطه حادثهخیز جادهها طی سالهای ۹۸ و ۹۹ بود که از این تعداد ۲۰۰ نقطه در جادهها اصلاحشده و مابقی نیز با کنترل انتظامی و حضور پلیس مدیریت میشود؛ بنابراین هیچ نقطه حادثهخیز در جادهها نداریم که عامل تلفات جادهای باشد.
اسلامی با اشاره به کاهشهای رخ داده در محورهای کشور به دلیل محدودیتهای زمانی ناشی از اساس مصوبه ستاد ملی مقابله، اظهار کرد: در اوج ترددها در سالهای گذشته، یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه تردد در شبانهروز داشتیم، اما با مصوبه ستاد کرونا در حال حاضر به یکمیلیون ۳۰۰ هزار تردد خودرو در شبانهروز کاهش یافته است.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: همچنین در بهترین شرایط ۳۷۰ تردد در ساعت داشتیم که با محدودیتهای ستاد کرونا در حال حاضر به ۲۹۰ تا ۳۰۰ تردد در ساعت کاهش یافته است.